GASTRİK BYPASS AMELİYATI

Gastrik Bypass Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Mide küçültme ameliyatı obezite sorunu yaşayan hastaların diyet, egzersiz ve ilaç tedavisine rağmen yeterli sonuç alınamadığında uygulanan cerrahi bir yöntemdir. Mide küçültme ameliyatı adından da anlaşılacağı gibi midenin yaklaşık %80’lik kısmının cerrahi olarak çıkarılması esasına dayanır. Ameliyat sonrasında mide bağırsak sistemindeki açlık-tokluk ve kan şekeri kontrolü sağlayan hormonlar üzerinde büyük bir değişim sağlanır. Midenin küçülmesiyle birlikte daha az gıda ve kalori alınacağı için kişi doğal olarak zayıflamaya başlar ve obeziteden kurtulmuş olur. Ancak mide küçültme ameliyatının bazı şartları ve ameliyat sonrası dikkat edilmesi gereken bazı kuralları olduğu unutulmamalıdır.

Mide küçültme ameliyatlarının sonuçları daha eski bir cerrahi seçenek olan gastrik bypass kadar hem hastanın kilo vermesi hem de diyabet gibi metabolik bozuklukların tamamen düzeltilmesinde veya iyileşmesinde etkili bir ameliyattır. Mide küçültme ameliyatından sonra düzelen metabolik bozukluklar kilo verme sürecinden bağımsız olarak gerçekleşir. Mide küçültme ameliyatı sonrasında kilo vermeye başlamadan diyabete bağlı yüksek kan şekeri düzeylerinin normale doğru yönelmesi, diyabet için kullanılan ilaçların ve insülinin tamamen veya kısmen bırakılması mümkün hale gelir. Mide küçültme ameliyatının gastrik bypass ameliyatına göre pek çok avantajı vardır.

Bunlar şöyle sıralanabilir;

» Fazla kilonun %50-60’ının kısa sürede kolaylıkla verilmesini sağlar
» Vücuda cerrahi yöntemle yabancı bir cismin adapte edilmesine gerek yoktur.
» Mide küçültme ameliyatından sonra metabolik bozukluklar daha çabuk düzelir.
» Hastanede kalış süresi daha azdır.
» Mide bağırsak sisteminde gıda geçiş güzergahında bir değişiklik gerektirmez.

Mide Küçültme (Tüp Mide- Gastrik Bypass) Kimlere Yapılır, Yaş Aralığı Nedir?

Mide küçültme ameliyatı öncesinde öncelikle endokrinoloji ve metabolizma hastalıkları uzmanına başvurmak büyük önem taşır. Metabolik değerler ve hormonal denge uygun değilse ilk öncelik ameliyat olmamalıdır. Öncelikle obeziteye neden olan faktörlerin diyet, egzersiz ve ilaç ile tedavisi denenmelidir. Uzman bir diyetisyen kontrolünde yaşam tarzının yeniden düzenlenmesi şarttır. Diyet ve ilaç tedavisinin sonuç vermediği durumlarda ameliyat düşünülebilir. Mide küçültme (Tüp mide) ameliyatı;

Uzman kontrolünde diyet programı yapmış ancak kilo verememiş,

Vücut kitle indeksi (VKİ) 40’dan yüksek olan,

Beden kitle indeksi 35’ten yüksek ve yandaş hastalığa sahip olup sağlığı tehlike altında olan kişiler için uygulanabilir.

BKİ (Beden Kitle İndeksi) Nedir?

Kilogram olarak vücut ağırlığının m2 olarak boya bölünmesidir.

İdeal BKİ hesaplamasına örnek:
75 kilogram/1.70 boy*1.70
2,89=25,95 ( toplu-fazla kilolu )

Buna göre BKİ 6 sınıfta tanımlanmıştır.

» Zayıf <18,5
» Normal 18,5-24,9
» Toplu(fazla kilolu) 25-29,9 (hafif artmış diyabet ve kalp hastalığı riski)
» Obez 1 30-34,9 (diyabet ve diğer hastalık riskleri giderek artar)
» Obez 2 35-39,9
» Obez 3 >40 (ölümcül hastalıklar açısından risk)

Mide küçültme ameliyatının uygulanma yaş aralığı 18-65’tir. 18 yaş altındaki kişiler için yandaş hastalık ve ebeveynlerin onayı gerekmektedir. 65 yaşın üzerindeki kişiler içinse kişinin genel sağlık durumu ve kilosunun yarattığı sıkıntılar birlikte değerlendirilerek ameliyata karar verilir. Mide küçültme ameliyatı kişinin kilolarından kurtulmasının yanı sıra kiloya bağlı hastalıklarını da tedavi edeceği için uzman doktor kontrolünde tam donanımlı hastanelerde yapılması tavsiye edilir.

Mide Küçültme (Tüp Mide- Gastrik Bypass) Ameliyatı Riskleri

Obezite cerrahisinde önemli olan kural, mide küçültme ameliyatı için hastanın doğru seçilmesi ve beden kitle indeksinin 35’ten yüksek aynı zamanda da yandaş bir hastalığının bulunmasıdır. Tüm ameliyatlarda olduğu gibi mide küçültme ameliyatlarında da oluşabilecek komplikasyon risklerine karşı mide küçültme ameliyatındaki riskleri en aza indirmek için ameliyat ile ilgili gerekli tüm bilgi, tecrübe, donanım ve özene sahip bir hastane ve uzman doktor seçimi çok önemlidir.Mide küçültme ameliyatı sonrasında görülebilen en ciddi komplikasyon midenin kalan kısmından karın boşluğuna sızma-kaçak olmasıdır. Ameliyat sonrası uzun dönemde nadiren mide darlığı görülebilse de endoskopik genişletme ile kolayca tedavi edilebilir. Tam donanımlı bir hastanede, uzman kontrolünde olacağınız bir mide küçültme ameliyatında risklerinizi en aza indirmek mümkündür.