MİDE BALONU

Mide Balonu İle Zayıflama

Obezite çağımızın en önemli hastalıklarından bir tanesidir. Bu hastalığı tetikleyen çok fazla sebep vardır ve genel bir sınıflama yapmaktansa kişisel çözümler üretilmelidir. Bu sebeplerden bir kısmı; hormon ilaçları kullanımı, genetik yatkınlık, diyabetik rahatsızlıklar, geçirilen diğer rahatsızlıklar, hızlı ve düzensiz yaşam koşulları, dengesiz ve yüksek kalorili beslenme, ile hareketsiz bir gündelik hayat döngüsü vb. sebepler düşünüldüğünde, obezitenin şaşılacak bir durum olmadığı kolayca anlaşılmaktadır.

Obezite; normal düzeyinden daha fazla yağ depolanması ile kendini gösterir. Bu fazla yağlanma farklı derecelerde olabilmekte ve tedavi süreçleri buna göre planlanmaktadır.

Boyumuz ile kilomuz arasında “Vücut Kitle İndeksi” (VKI) adı verilen bir oran mevcuttur.

Bir insanın obez olup olmadığına ve obezite varsa nasıl tedavi edileceğine bu orana bakarak karar verilir.

Vücut Kitle İndeksi değerlerine göre vücut değeriniz aşağıdaki gibi sınıflandırılır.

VKI< 20 kg/m2 Zayıf
VKI 20-25 kg/m2 Normal
VKI 25-30 kg/m2 Fazla Kilolu (Over-weight)
VKI 30-35 kg/m2 Hafif Obezite (Class l)
VKI 35-40 kg/m2 İleri Düzey Obezite (Class ll)
VKI 40-50 kg/m2 Morbid Obezite (Class lll)
VKI > 50 kg/m2 Süper Obezite (Class lV)

Obezitenizin düzeyi ne olursa olsun, temel tedavi aslında yaşam şeklinizi, yemek tercihlerinizi değiştirerek; daha hareketli bir gündelik hayata geçmek ve daha sağlıklı besinlerle zenginleştirilmiş bir beslenme düzenini oturtmaktır.

“Kısacası Diyet ve Egzersiz obezite tedavisinin temelini oluşturur.”

Tek başına diyetlerle başarılı kilo kaybı elde edemeyen birçok hasta, aynı zamanda obezite cerrahisi için de uygun olmayabilir. İşte bu hasta grubu için özellikle, Mide Balonu Tedavisi çok etkili ve etkin kilo kaybının elde edilmesinde başarılı olabilmektedir.

Mide Balonu Bir Ameliyat mıdır?

Mide Balonu kesinlikle bir ameliyat değildir. Bununla birlikte çok kısa bir anestezi ile uygulanan 10 dakikalık bir endoskopik işlemdir

Endoskopi Nedir?

Endoskopi, ucunda kamera olan ve kıvrılabilen (flexible) bir tıbbi cihaz ile ağız yolundan girilerek yemek borusu, mide ve ince bağırsakların izlenmesine olanak veren basit ama kullanışlı bir inceleme yöntemidir. Endoskopi işlemi kesinlikle bir ameliyat değildir. Hafif bir sakinleştirici ile 4-6 dakikada tamamlanan bir görüntülemedir. Bu şekilde tüm mide ve yemek borusu hastalıkları teşhis ve tedavi edilir. Mide Balonu uygulaması da tamamen endoskopik yolla uygulanan ameliyatsız zayıflama yöntemidir.

Mide Balonu Nasıl Uygulanır?

Mide Balonu yapılacağı zaman, Mide Balonu uygulanacak kişinin işlem öncesi 8 saatlik açlık ile gelmesi gerekir. Basitçe anlatırsak, sabah 08:00’de işlem yapılacaksa, bir önceki gün normal beslenilir. Gece 24:00’den itibaren hiçbir şey yenmeden, ertesi sabah aç karna hastaneye gelinir.

İşlem hazırlığı bir damar yolu hazırlanmasından ibarettir. Damar içine verilen sakinleştiriciler ile hasta uyutulur. Hasta hiçbir şekilde hissetmeyecek ve işlemi hatırlamayacak şekilde, mideye ilerlenir ve Mide Balonu yerleştirilmesine engel bir durum yoksa, Mide Balonu sönük halde hastanın midesine ilerletilir. Endoskopik kayıt altında mavi boyalı serum ile (Hastanın Vücut Kitle Endeksine bakılarak) 450 cc ile 600 cc hacim arasına kadar şişirilerek işlem tamamlanır. Bu işlemlerin hepsi 10 dakika içinde tamamlanır ve hasta uyandırılarak dinlenme odasında kısa süre izlenir.

Kimlere Mide Balonu Uygulanabilir?

Kilo sorunu olan ve kendi çabalarıyla ya da uzman diyetisyen arkadaşlarımızın yardımlarıyla yeterli kilo kaybı elde edemeyen herkese Mide Balonu takılabilir. Mide Balonu için bir kilo sınırlaması yoktur. Vücut Kitle İndeksi 25 kg/m2 üzerinde olan fazla kilolu ya da 30 kg/m2 üzerinde olan obezite hastalarında uygulanabilir

Mide Balonu Çeşitleri Nelerdir?

Yaklaşık 40 yıllık geçmişi olan Mide Balonları, uzun zamandır belli üretim standartlarında üretilmektedir. Dolayısıyla, piyasada bu standartları karşılayan birkaç balon markası güvenle uygulanmakta ve başarılı sonuçlar elde edilmektedir.

Balonları şişirilme şekillerine göre 2 çeşide ayırabiliriz.

· Hava ile şişen mide balonları
· Su ile şişen mide balonları

Ayrıca Ayarlanabilir 12 aylık Mide balonu ya da Sabit Hacimli 6 aylık Mide Balonları güncel olarak kullanılmaktadır.

Sizin için hangi Mide Balonu uygundur sorusunun cevabını, Mide Balonu için sizi değerlendiren hekiminizle birlikte bulmak en doğrusu olacaktır.

Mide Balonu Riskli Bir İşlem midir?

Mide balonu en risksiz zayıflama yöntemidir. Uzun anestezi gerektirmez. 10 dakikada rahatlıkla tamamlanır. İşlemden yarım saat sonra hastaneden ayrılınabilinir. Hemen işbaşı yapılabilinir. Tamamen geri döndürülebilinir.

Ama elbette Mide Balonu’na ait bir takım riskler de mevcuttur. En önemli risk, yeterli kilo kaybının olamaması riskidir. Diğer bir önemli husus, Mide Balonu’nun mide tarafından kabul edilmemesi ve bu nedenle yaşanan ağrılar, bulantı ve kusmalar olarak düşünülebilinir. İlk 1-2 günde çoğunlukla bu sıkıntılar tamamen düzelir ve hastalar Mide Balonu ile çok güzel bir sürece başlarlar. Ancak kusmaların devam etmesi ve zorlanma durumunda, yine endoskopi yoluyla Mide Balonu’nun beklenenden erken çıkartılması gerekebilir.

Ayrıca Ayarlanabilir uygulamalarında riskleri daha aza indirebilmek amacı ile balonun hacmi ayarlanabilmektedir. Yani Ayarlanabilir Mide Balonu, mide tarafından balon kabul edilmez ise tekrar endoskopik yöntemle girişim yapılır ve balon istenen düzeye hacmi küçültülebilir.

Mide Balonu Patlar mı?

Kaliteli ve klinik sonuçları kanıtlanmış hiçbir Mide Balonu düşündüğünüz anlamda patlamaz. Ancak çok nadir de olsa bazı durumlarda sızıntı yapabilir. Bunun olması durumunda erken fark edilebilmesi için, Mide Balonu’nun şişirildiği seruma mavi boya katılarak, idrarın renginde yeşile çalan bir renk değişiminin olması hedeflenir. Bu şekilde bir durum fark edildiğinde, mutlaka kontrol edilmelidir. Bu durumlarda hastaya bir mide ultrasonu yaparak;

Mide Balonu halen doğru yerinde mi?

Hacmi normal düzeyde mi?

Anlamak mümkün olabilmektedir. En ufak bir şüphe duyulduğunda, endoskopi ile değerlendirilmeli ve gerekiyorsa Mide Balonu çıkartılmalıdır.

Mide Balonuyla Ne Kadar Kilo Verilir?

Mide Balonu bir obezite ameliyatı değildir. Tamamen ameliyatsız bir zayıflama yöntemi olarak, mide hacminde azalma oluşturup, tokluk hissini arttırarak etkisini gösterir. Bu etkinlik Mide Balonu’nun midenin içinde açlık hissinin oluşmasına neden olan Gherelin hormonun üretimini baskılayabilmesine bağlıdır. Midenin kubbesinden (Fundus adı verilen bölüm) mide boşken salgılanan Gherelin hormonu, açlık hissini tetikler. Mide balonu bu bölüme yaptığı bası ile kısmen midede gıda varmış gibi, bu hormonun salgısını azaltır. Hastalar da Mide Balonu ile tokluk ve doygun hissederler.

Her ne kadar teorik olarak bunların hepsi görülmekle birlikte, her kişinin midesi balona aynı şekilde yanıt vermeyebilir. Kimi insanlarda işlemden sonra ilk zamanlar Mide Balonu net hissedilirken, kısa sürede midede tolerans ve gevşeme meydana gelebilir ve hiç balon yokmuş gibi acıkabilirler. Bu durum balondan balona değişen bir durum değil, kişiden kişiye değişen bir durumdur ve öngörülmesi mümkün değildir. Genel çalışmalara baktığımızda, bunun yaklaşık %10 civarında bir hasta grubunda olabildiği görülmektedir. Bu kişiler beklenen kilo kaybına ulaşmakta zorlanırlar.

Mide Balonu uygulanan hastaların % 60-65’i çok başarılı şekilde fazla kilolarının % 30-60’ını vermektedirler.

Ayrıca Ayarlanabilir Mide Balonu uygulamalarının klinik olarak başarı grafiği daha yüksektir. Bunların başlıca sebepleri

1. Balonun 12 Ay boyunca midede kalabiliyor olması,
2. Balonun gerekli durumlarda tekrar ayarlama yöntemi ile hacminin değişmesi,

olarak söylemek mümkündür.

· Ayarlanabilir olmayan balonların ortalama başarı oranı% 39,7 iken %83,7 iken
· Ayarlanabilir Olmayan Balonların Ortalama Toplam Vücut Ağırlığı Kaybı (TBL)% 8,3 ve %14,9 iken
· Ortalama Aşırı Ağırlık Ayarlanabilir olmayan balonların kaybı (EWL)% 29,4 iken %52,9 idi
· Ayarlanabilir olmayan balonların ortalama ağırlık kaybı 17,8 lbs, 31,7 lbs idi
· Ayarlamanın ardından (balon hacmi artışı), hastalar Fazla Kilosunun % 14.7’sini kaybetti

Mide Balonu Sonrasında Diyet Yapılmalı mıdır?

Obezitenin ana tedavisi diyet ve egzersizdir. Bunların bütünü “Yaşam Şekli Değişimi” olarak tanımlanır. Mide Balonu da hastaların tek başlarına yapmayı başaramadıkları bu değişimi yapmalarına yardımcı olacak bir yöntemdir. Mide Balonu uygulanan kişilerin mutlaka düzenli takiplerle, bir beslenme programına uyarak, egzersiz yapmaları gerekir.

Özellikle sıvı kalorili gıdalar, çok rahat mideyi geçtikleri için kilo kaybını engeller. Şeker içeren her türlü tatlı, pasta vb. mide balonun etkisini azaltır.

Mide Balonu, yapılması gereken yaşam şekli değişiminin hayata geçirilmesini kolaylaştırır. Mide Balonunun çıkartılması sonrasında da balonlu olarak sürdürülen yaşam şeklinin devam ettirilmesi kilo kaybının uzun dönemli kontrolüne olanak sağlar.

Mide Balonu Uygulaması Ameliyata Engel Midir?

Sıkça sorulan sorulardan biri de budur. Mide balonu uygulaması daha sonra mide küçültme vb. diğer cerrahi yöntemlerin uygulanmasına engel değildir. Bilakis ameliyata hazırlanması gereken bazı hastalara öncesinde mide balonu önerilmektedir. Cerrahi yöntemle mide küçültme işlemi yapılan hastaların ameliyat sonrası dönemde mide balonu taktırma şansı kalmaz.

Ayarlanabilir Mide Balonu Ne Kadar Süreyle Midede Kalır

Mide balonu 12 ay boyunca midede kalabilir. İlk aylarda hızlı kilo kaybı olduktan sonra kişiye göre değişmekle birlikte 4. ve 5.aylarda kilo verimi yavaşlar veya bir süre durur.6 ay ve daha kısa süreli mide balonlarında bu durum çok dikkat edilmesi gereken bir süreçtir. Tekrar kilo alımı olmaması için yüksek hassasiyet göstermek gerekir. Bu aşamada 12 ay midede kalabilen mide balonu büyük önem taşımakta, bu dönemi tekrar kilo alımı olmadan geçirmeye yardımcı olmaktadır. Hatta uygun dönemde ayarlanarak hacmi büyütülürse tekrar hızlı kilo verme sürecine girilebilir. Ayrıca yeme içme alışkanlığı, metabolizmanın uyumu, vb. uzun süreçte çok daha iyi oturacak, balonun çıkarılmasından sonra da bu alışkanlık sürdürülebilecektir.